Voor klachten, vragen, opmerkingen, conflicten... kan je terecht bij...

De onafhankelijke ombudsdienst

De zorgvrager die omwille van zijn ziekte bijzonder kwetsbaar kan zijn/is, ontmoet tijdens zijn verblijf in OPZC Rekem verschillende medewerkers van diverse diensten die samenwerken. De zorgvrager wordt veelal omringd door naasten die, evenals de zorgvrager, vragen kunnen hebben en op zoek zijn naar informatie en duiding.

De onafhankelijke ombudsdienst is een autonome en onafhankelijke dienst waar je terecht kan met je vragen of klachten over de zorg- en dienstverlening van OPZC Rekem. Onder klachten vallen vragen, bezorgdheden, opmerkingen, reacties, conflicten, meningsverschillen en andere dilemma’s die verbonden zijn aan de door de medewerkers van OPZC Rekem voorgestelde en geleverde zorg en behandeling tijdens je verblijf. De zorgvrager heeft het recht een klacht in verband met de uitoefening van zijn rechten toegekend door de Rechten van de Patiënt neer te leggen bij de onafhankelijke ombudsdienst.

De ombudspersoon kan je helpen om de relatie tussen jou en je hulpverlener te herstellen of te verbeteren.

Een klacht of een vraag kan bij ombudspersoon Ingrid Meuwis ingediend worden door de zorgvrager, iemand uit de naaste omgeving, de vertrouwensperso(o)n(en) samen met de zorgvrager, de vertegenwoordiger van de zorgvrager of de bewindvoerder over de persoon met het mandaat voor de patiëntenrechten.

De ombudspersoon behandelt  de gestelde vraag of klacht steeds vertrouwelijk, kosteloos en is gebonden aan het beroepsgeheim.

De onafhankelijke ombudspersoon Ingrid Meuwis is elke maandagvoormiddag (8u30 – 12u00) aanwezig in OPZC Rekem en maakt ook graag tijd voor je vrij op een ander ogenblik.
Je kan haar bereiken op het nummer 0494 30 48 33 of via het e-mailadres: ingrid.meuwis@oogg.be

Meer informatie kan je van OOGG (Onafhankelijke Ombudsdienst Geestelijke Gezondheidszorg) hier vinden.

Jaarverslag 2024 ziekenhuis onafhankelijke ombudspersoon

Jaarverslag PVT 2024 onafhankelijke ombudspersoon


Interne klachtenbehandelaar

Naast de externe ombudsdienst is het ook mogelijk om bij vragen, ideeën of klachten contact op te nemen met interne klachtenbehandelaar van OPZC Rekem, Anita Keijdener. Zij is te bereiken via anita.keijdener@opzcrekem.be of telefonisch tijdens kantooruren 089 22 23 06.


De klokkenluidersregeling

De klokkenluidersregeling heeft als doel om personen te beschermen wanneer ze informatie uit de werkomgeving over inbreuken op geldende regelgeving melden.

Onder ‘klokkenluidersmelding’ verstaan we het melden van informatie over inbreuken op wetgeving in het kader van werkgerelateerde activiteiten die werden begaan door OPZC Rekem (of één of meerdere van zijn  medewerkers).

Voorbeelden hiervan zijn: inbreuken inzake fraude, financiële onregelmatigheden, overheidsopdrachtenregelgeving, milieu, etc.

Voorwaarde voor het melden is dat de klokkenluider (melder) een contractuele of werkgerelateerde relatie heeft of had met OPZC Rekem. Bijvoorbeeld: als leverancier, naaste, sollicitant, stagiair, vrijwilliger, etc.

Het gaat hier dus niet over zorg-gerelateerde klachten in de relatie tussen zorgvrager  en zorgverlener. Voor deze klachten verwijzen we je graag verder naar onze onafhankelijke ombudsdienst, zodat we je snel en gepast kunnen helpen.

Een klokkenluidersmelding komt in  OPZC Rekem steeds terecht bij het aanspreekpunt integriteit.


Contactpersoon integriteit (CPI)

Dit is de persoon die je kan contacteren in het zorgcentrum als er sprake is van een integriteitsschending. Dat is elke vorm van lichamelijk, seksueel, moreel of psychisch gedrag waarvan jij vindt dat het over jouw grens gaat of over de grens van iemand anders. De CPI luistert naar het verhaal en probeert de situatie in te schatten. De CPI zal dan samen met de melder bekijken hoe de situatie het beste aangepakt kan worden en eventueel doorverwijzen naar andere organisaties die ook bevoegd zijn of gepast kunnen reageren. Indien nodig, contacteert de CPI eventueel andere betrokkenen of instanties. Dat gebeurt altijd in overleg met de persoon die de melding doet. Als het gaat om effectieve integriteitsschending heeft de CPI een meldingsplicht. In bepaalde gevallen spreekt men over de aanmelders van integriteitsproblemen als klokkenluiders.  Voor deze personen is een specifieke bescherming van toepassing.  Het wettelijk kader heet de klokkenluidersregeling.

Heb je een vraag over dit onderwerp?

Anita Keijdener
Interne klachtenbehandelaar
Birgit Pues
Contactpersoon integriteit (CPI)
Ingrid Meuwis
Onafhankelijke ombudspersoon

Waar bent u naar opzoek?

Privacy & cookies
Lees onze privacyverklaring om meer te weten te komen over hoe we jouw persoonlijke gegevens beschermen.

Jobbeurs 24.10.24

Interesse om te werken in de geestelijke gezondheidszorg? Kom op donderdag 24 oktober naar onze jobbeurs. We ontvangen je met open armen om 18u00! Werk je al of studeer je nog? Iedereen is welkom!